ervaringsverhaal jonge vrouw als ik geen seks wil
image/svg+xml
Thema

Volwassen en zelfstandig worden

Opgroeien is vallen en weer opstaan. Dat geldt ook voor volwassen worden. Je wordt steeds meer zelfstandig. Je gaat zelf meer bepalen over je leven en je toekomst. Je gaat studeren of werken. Je gaat misschien wel op jezelf wonen. Je hebt inkomen nodig. En je leert met geld omgaan. Je maakt nieuwe vrienden en relaties.

Met steun van ouders, familie en vrienden vinden verreweg de meeste jongeren hun weg wel. Soms is er extra hulp nodig. Levvel biedt die ondersteuning aan jongeren die al hulp krijgen van Levvel.

zelfstandig en volwassen worden
je toekomst

Vragen over je toekomst

Denk je weleens: ik ben bijna 18, wat mag en moet ik dan allemaal? Waar ga ik straks wonen? Hoe ga ik alles betalen? Of zoek je een leuke opleiding of baan, maar weet je niet wat bij je past?

Van deze dingen kan je veel stress krijgen. Als je hulp krijgt van Levvel, kan je bij ons ook terecht met al je vragen over wonen, inkomen, school & werk. Maar ook over goed voor jezelf zorgen. En over steun krijgen van de mensen om je heen. Wij helpen je om deze zaken te regelen.

 

Hoe doen we dat?

We laten los als jij een stevige basis hebt. Dan kun je verder bouwen aan je toekomst. Die basis gaat over fijne mensen om je heen (support), wonen, school & werk, inkomen en welzijn (je goed voelen). We noemen deze pijlers ook wel de Big5. Die hebben met elkaar te maken.

Als het op één van die gebieden niet goed gaat, heeft dat invloed op die andere gebieden. Het is bijvoorbeeld moeilijk school goed vol te houden, als je geen zekerheid hebt over een dak boven je hoofd. We helpen je met jouw eigen toekomstplan, zodat je stap-voor-stap zelfstandiger wordt. En grip krijgt op je leven.

 

Levvel helpt jou bij zelfstandig worden

Soms is het fijn als er iemand met je meekijkt en meedenkt. Dat doen we graag. Samen met jou én met de mensen die jij belangrijk vindt. Omdat elke vraag en situatie anders is, zoeken we voor iedereen een andere oplossing. Je kunt ook bij ons terecht voor trainingen, die je alleen of samen met andere jongeren volgt of voor coaching van jou en je hulpverlener.

 

Onderwerpen die in de coaching of training voorbij kunnen komen zijn, bijvoorbeeld:

  • Wat je allemaal moet weten, kunnen en regelen als je 18 wordt
  • Op welke momenten je steun nodig hebt. En hoe en aan wie je steun kunt vragen
  • Hoe je zelfstandig kunt wonen en wat daarbij komt kijken
  • Wat jouw talenten zijn en hoe je een leuke baan, opleiding of dagbesteding vindt die bij je past
  • Hoe je goed voor jezelf zorgt, zodat je lekker in je vel zit