Dennis zit op bed in zijn kamer
image/svg+xml
Gepubliceerd op 5 mei 2021

Wachtlijstcoach Liset maakt het wachten iets minder erg

Dennis staat al 5 maanden op de wachtlijst voor hulp. Hij wacht tot hij aan de beurt is voor therapie. Door corona zitten meer kinderen en jongeren niet lekker in hun vel. En steeds meer kinderen en jongeren hebben ook echt hulp nodig. Daardoor worden de wachttijden voor jeugdhulp steeds langer, ook bij Levvel. Dat vinden we heel erg, want we weten ook dat als je lang op hulp moet wachten, je problemen vaak erger worden. Daarom zetten we bij Levvel wachtlijstcoaches in. Dit zijn psychologen en psychotherapeuten die ouders, kinderen en jongeren helpen om de wachttijd te overbruggen. In het Jeugdjournaal vertellen Dennis van 14 en wachtlijstcoach psycholoog Liset van der Glas hoe dat precies gaat. Bekijk hier de uitzending met Dennis en Liset:  Dennis wacht al maanden op hulp | NOS Jeugdjournaal 

Nieuws

De wachtlijstcoaches kijken samen met de kinderen en ouders wat zij nodig hebben om de wachttijd goed door te komen. Waar hebben zij het meeste last van? Dáár gaat de wachtlijstcoach samen met ouders en kind mee aan de slag. Zo start de wachtlijstcoach met enige onderdelen van de behandeling. Daarbij is het soms nodig om al wat diagnostisch onderzoek te doen om een goed beeld te krijgen van de situatie. De wachtlijstcoach heeft ongeveer 1 keer in de 3 weken contact met de ouders en het kind. Dat gaat vaak via beeldbellen, maar als een kind of ouder dat wil kan het ook in real life. Tussendoor is er vaak nog app- of telefonisch contact.

Wij zetten de wachtlijstcoaches in waar de wachttijden het langst zijn: voor kinderen, jongeren en ouders die wachten op een kinder- en jeugdpsychiatrische behandeling. Zodra er plaats is binnen het behandelteam, draagt de wachtlijstcoach ouders en kind over aan de behandelaar. Doordat de wachtlijstcoach al samen met ouders en kind een behandelplan heeft gemaakt, kan de behandelaar ook heel gericht beginnen met de behandeling. En doordat de wachtlijstcoach ouders en kind al kent, kan zij ook meedenken over welke hulpverlener het beste past bij dit gezin. Het team van wachtlijstcoaches bestaat uit regiebehandelaren en basispsychologen. De basispsycholoog is ook de contactpersoon voor het gezin.

Ouders, kinderen en jongeren geven aan de inzet van de wachtlijstcoaches te waarderen en vinden het prettig om een contactpersoon te hebben. Ouders vinden het prettig om al tijdens de wachttijd hun verhaal te kunnen doen en dat er tijdens de wachttijd al enige vorm van hulp ingezet kan worden.