
Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie
De afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie is een van de 3 afdelingen van Levvel die een TOPGGz keurmerk hebben. En daar zijn we trots op!

Voor kinderen, jongeren en gezinnen
De TOPGGz afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie is de plek voor kinderen en jongeren met complexe gedragsproblemen, hun ouders en gezinnen. Wij zijn gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van ADHD, ODD, CD en (dreigende) forensische problematiek. Juist in situaties waarbij er ook andere psychiatrische problemen of gezinsproblemen spelen, bieden wij hulp.
Wij zijn er voor kinderen en jongeren van 4 tot 23 jaar, uit heel Nederland. En voor hun gezinnen. Want die hebben vaak ook extra ondersteuning nodig.
Voor professionals
Wij zijn er ook voor zorgprofessionals. Twijfel je over de behandeling of diagnostiek van een kind of jongere met deze klachten? Onze specialisten kunnen ondersteunen met consultatie bij de triage, diagnostiek en behandeling. Zo zorgen we er samen voor dat we passende hulp bieden aan kinderen, jongeren en gezinnen.
De behandeling
Wij bieden hulp die het beste bij het kind en zijn klachten past. Daarom is een behandeling altijd maatwerk. Niet te licht of te zwaar en niet te kort of te lang. Onze specialisten zijn niet alleen gespecialiseerd in ADHD, gedragsstoornissen en forensische jeugdpsychiatrie, maar brengen kennis en kunde in op het gebied van bijvoorbeeld leerstoornissen, neurocognitieve ontwikkeling, slaapproblemen, culturele diversiteit, seksuele ontwikkeling, vroegdetectie van psychose en gezinsproblemen.
Kinderen, jongeren, ouders en gezinnen kunnen bij ons terecht voor poliklinische hulp. Afhankelijk van de situatie kan dat worden ingevuld met verschillende evidence-based behandelingen, dit kunnen zowel individuele behandelingen als groepsbehandelingen. Omdat de problemen ook effect hebben op de andere gezinsleden, richt de behandeling zich op het hele gezin. Een behandeling duurt gemiddeld 3 tot 9 maanden.
Is er sprake van (dreigende) forensische problematiek bij de jongere? Dan werken wij nauw samen met de jeugdreclassering. In de eerste fase van de behandeling besteden we veel aandacht aan het vergroten van de motivatie van de jongere. We hebben een lange adem en laten ons niet uit het veld slaan door tegenslagen. Binnen Levvel werken wij nauw samen met de langdurige forensische begeleidingstrajecten (Intensieve Preventieve Aanpak of Intensieve Forensische Aanpak), gesloten jeugdzorg (de Koppeling) en de kleinschalige forensische voorziening (voor strafrechtelijk geplaatste jongeren). Zo zorgen we er met elkaar voor dat de jongere en zijn gezin zo goed mogelijk geholpen worden.
Aanmelden
Om hulp te krijgen bij de afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie moet je eerst bij ons worden aangemeld. Meestal regelt een huisarts of hulpverlener dat. Het kan ook zijn dat je ouders jou aanmelden met een verwijsbrief van bijvoorbeeld je huisarts of andere hulpverlener.
Meer informatie over aanmelden
Consultaties en second opinions
Professionals kunnen contact met ons opnemen voor consultaties en second opinions op het gebied van triage, diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met complexe gedragsproblemen en forensische problematiek. Hiervoor kun je contact opnemen met het aanmeldteam. Zij brengen je in contact met de juiste deskundige.
088 054 70 01
Contact
Je vindt de afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie op de volgende locaties van Levvel:
- Rijksstraatweg 145
1115 ZG Duivendrecht
- Meibergdreef 5
1105 AZ Amsterdam
Wetenschappelijk onderzoek
Naast de diagnostiek en behandelingen, doen wij ook wetenschappelijk onderzoek. Dit onderzoek helpt ons om de diagnostiek en behandelingen te verbeteren. Het wetenschappelijk onderzoek doen medewerkers van Levvel samen met medewerkers van onder andere de Universiteit van Amsterdam en het Amsterdam UMC.
Professor dr. Arne Popma is kinder- en jeugdpsychiater bij Levvel en hoogleraar Kinder- en Jeugdpsychiatrie aan het Amsterdam UMC, locatie VUmc. Hij doet wetenschappelijk onderzoek naar de ontwikkeling van antisociaal en agressief gedrag bij kinderen en jeugdigen. Een deel van dit onderzoek vindt plaats bij kinderen en jongeren die met justitie in aanraking zijn gekomen. Hij is voorzitter van de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van de NVvP en de Academische werkplaats Risicojeugd.
Op dit moment lopen binnen de afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie de volgende onderzoeken:
- De aanvullende waarde van neurobiologische factoren bij risicotaxatie voor recidive bij jeugdigen
In dit onderzoek wordt gekeken wat de aanvullende waarde is van biologische factoren bovenop de momenteel in gebruik zijnde risicotaxatie instrumenten voor (gewelddadige) criminele recidive? Promovendus: Esther de Ruigh. Promotor: Arne Popma. - De fysiologie van gedragsstoornissen bij meisjes
Onderzoek in het kader van Europees consortium FemNAT naar de relatie tussen fysiologische maten en gedragsstoornissen bij meisjes. Promovendus: Helena Oldenhof. Promotor: Arne Popma. - Kleinschalige Voorziening Justitie
Onderzoek naar de haalbaarheid en effectiviteit van de kleinschalige forensische voorziening als alternatief voor de JJI. Onderzoeker: Fleur Souverein. - YourSkills VR
Onderzoek naar de virtural reality training YourSkills voor de behandeling van agressieregulatieproblemen. Promovendus: Sophie Alsem. Promotor: Bram Orobio de Castro. - MyLife
Onderzoek naar de effectiviteit van de training die gericht is op het bevorderen van zelfinzicht en het vergroten van behandelmotivatie bij jongeren. Promovendus: Yvonne Bors. Promotor: Arne Popma. - Gewetensontwikkeling
Ontwikkeling van een betrouwbaar klinisch instrument om de gewetensfunctie van kinderen en jongeren te meten. Promovendus: Julia Tiemersma. Promotor: Arne Popma. - G-Moji
Inzet van Experience Sampling Methode (ESM) en passieve data verzameling op telefoon om zelfinzicht en motivatie voor behandeling te vergroten bij een forensische doelgroep. Promovendus: Merel Leijse. Promotor: Arne Popma. - MOVA studie
Onderzoek naar Methylfenidaat optimalisatie voor ADHD (MOVA). Promovendus: Karen Vertessen. Promotor: Jaap Oosterlaan.
(Vet: auteurs verbonden aan de afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie)
2020
- Pronk, S; Kuiper, C; Smit, D; Stams, GJ; Popma, A; Mulder, E; van den Berg, G. (2020). A meta-analysis on the outcomes of adolescents at risk for school drop-out attending nonresidential alternative educational facilities. Preventing School Failure.
- Schuurmans, AAT; Nijhof, KS; Scholte, R; Popma, A; Otten, R. (augustus 2020). A novel approach to improve stress regulation among traumatized youth in residential care: Feasibility study testing three game-based meditation interventions. Early Intervention in Psychiatry.
- Fanti, KA; Konikou, K; Cohn, M; Popma, A; Brazil, IA. (juni 2020). Amygdala functioning during threat acquisition and extinction differentiates antisocial subtypes. Journal of Neuropsychology.
- Reurts, EE; Troost, PW; Dinnissen, M; Reijnen, S; Hoekstra, PJ; Popma, A. (2020). Aripiprazole in youth with intellectual disabilities: A retrospective chart study. Journal of Intellectual Disabilities.
- Pollak, Y., Seri, O.G., & Dekkers, T.J. (2020). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and risk-taking behavior: The case of suboptimal decision making. Movement and Nutrition in Health and Disease.
- Segeren, M; Fassaert, T; de Wit, M; Popma, A. (januari 2020). Constellations of youth criminogenic factors associated with young adult violent criminal behavior. Crime Science.
- Bruining, H; Bartels, M; Polderman, TJC; Popma, A. (2020). COVID-19 and child and adolescent psychiatry: an unexpected blessing for part of our population? European Child & Adolescent Psychiatry.
- Rommelse, Brinkman, Slaats-Willemse, Timmerman, Voncken, de Zeeuw, Luman, Hartman. (2020). De Cognitieve Test Applicatie (COTAPP): geavanceerde computertest voor het meten van aandacht, informatieverwerking en executieve functies bij kinderen. Kind en Adolescent.
- Dekkers, TJ; Huizenga, HM; Popma, A; Bexkens, A; Zadelaar, JN; Jansen, BRJ. (2020). Decision-Making Deficits in Adolescent Boys with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): an Experimental Assessment of Associated Mechanisms. Journal of Abnormal Child Psychology.
- Visser, KM; van Gink, K; Thissen, F; Visser, TA; Rimehaug, T; Jansen, LCM; Popma, A. (februari 2020). Development and Preliminary Evaluation of the Reaction to Unacceptable Behavior Inventory: A Questionnaire to Measure Progress in Implementation of Non-violent Resistance. Child & Youth Care Forum.
- Pronk, S; Mulder, EA; van den Berg, G; Stams, GJJM; Popma, A; Kuiper, C. (februari 2020). Differences between adolescents who do and do not successfully complete their program within a non-residential alternative education facility. Children and Youth Services Review.
- Michelle M. Solleveld, Anouk Schrantee, Hee Kyung Baek, Marco A. Bottelier, Hyke G. H. Tamminga, Cheima Bouziane, Reino Stoffelsen, Paul J. Lucassen, Eus J. W. Van Someren, Roselyne M. Rijsman, Liesbeth Reneman. (2020). Effects of 16 Weeks of Methylphenidate Treatment on Actigraph-Assessed Sleep Measures in Medication-Naive Children With ADHD. Frontiers in Psychiatry.
- Dekkers, T.J., Huizenga, H.M., Bult, J., Popma, A., & Boyer, B.E.. (2020). Elucidating risk-taking behavior and homework problems in adolescents: The influence of parental knowledge about their children’s life on ADHD-related problems. European Child and Adolescent Psychiatry.
- Kohls, G; Baumann, S; Gundlach, M; Scharke, W; Bernhard, A; Martinelli, A; Ackermann, K; Kersten, L; Pratzlich, M; Oldenhof, H; Jansen, L; van den Boogaard, L; Smaragdi, A; Gonzalez-Madruga, K; Cornwell, H; Rogers, JC; Pauli, R; Clanton, R; Baker, R; Bigorra, A; Kerexeta-Lizeaga, I; Sesma-Pardo, E; Aguirregomoscorta-Menendez, F; Siklosi, R; Dochnal, R; Kalogerakis, Z; Pirlympou, M; Papadakos, L; Dikeos, D; Hervas, A; Herpertz-Dahlmann, B; Fernandez-Rivas, A; Popma, A; Stadler, C; De Brito, SA; Blair, JR; Freitag, CM; Fairchild, G; Konrad, K. (2020). Investigating Sex Differences in Emotion Recognition, Learning, and Regulation Among Youths With Conduct Disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
- Kortekaas-Rijlaarsdam, A.F., Luman, M., Sonuga-Barke, E., Bet, P.M., & Oosterlaan, J. (2020). Methylphenidate-related improvements in math performance cannot be explained by better cognitive functioning or higher academic motivation but are mediated by perceived academic competence: Evidence from a randomized controlled trial. Journal of Attention Disorders.
- Noordermeer, S.D.S, Luman, M., Oosterlaan, J. (2020). Neurocognitive Deficits in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder With and Without Comorbid Oppositional Defiant Disorder. Journal of Attention Disorders.
- Shahrzad, I, Buitelaar, J, Hoekstra, P., Hartman, C., Franke, B., Faraone, S., Oosterlaan, J., Luman, M., van Lieshout, M., Rommelse, N. N.J. (2020). Neurocognitive markers of late-onset ADHD: a 6-year longitudinal-study. Journal of Child Psychology and Psychiatry.
- Luman, M., Jansen TWP, Mourik, R., Bink M, Maras, A. & Oosterlaan, J. (2020). Probabilistic Learning in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Attention Disorders.
- van der Miesen, AIR; Steensma, TD; de Vries, ALC; Bos, H; Popma, A. (juni 2020). Psychological Functioning in Transgender Adolescents Before and After Gender -Affirmative Care Compared With Cisgender General Population Peers. Journal of Adolescent Health.
- Arnoldussen, M; Steensma, TD; Popma, A; van der Miesen, AIR; Twisk, JWR; de Vries, ALC. (juni 2020). Re-evaluation of the Dutch approach: are recently referred transgender youth different compared to earlier referrals? European Child & Adolescent Psychiatry.
- Dekkers, T.J., Popma, A., Sonuga-Barke, E.J.S., Oldenhof, H., Bexkens, A., Jansen, B.R.J., & Huizenga, H.M. (2020). Risk taking by adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): a behavioral and psychophysiological investigation of peer influence. Journal of Abnormal Child Psychology.
- van Gink, K; van Domburgh, L; Jansen, L; Goddard, N; Ottenbros, R; van Der Stegen, B; Popma, A; Vermeiren, R. (2020). The Development and Implementation of Non-Violent Resistance in Child and Adolescent Residential Settings. Residential Treatment for Children & Youth.
- Dekkers, TJ; Huizenga, HM; Bult, J; Popma, A; Boyer, BE. (juli 2020). The importance of parental knowledge in the association between ADHD symptomatology and related domains of impairment. European Child & Adolescent Psychiatry.
- Segeren, M; Fassaert, T; de Wit, M; Grimbergen, C; Popma, A. (maart 2020). The relationship between adverse childhood experiences and self-sufficiency problems in early adulthood among violent offenders. Child Abuse & Neglect.
- Zadelaar, J.N*., Dekkers, T.J.*, & Huizenga, H.M. (2020). The relationship between risky decision making and attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms: A preregistered assessment of need for cognition as underlying mechanism. Journal of Behavioral Decision Making.
- Staff, Oosterlaan, van der Oord, Hoekstra, de Vries, van den Hoofdakker, Luman. (2020). The validity of teacher rating scales for the assessment of ADHD symptoms in the classroom: A systematic review and meta-analysis. Journal of Attention Disorders.
- Dekkers, T.J. (2020). Waarom jongeren met ADHD risico nemen. Kind en Adolescent Praktijk.
- Wagemaker, E., Huizenga, H.M., Dekkers, T.J., Collot d’Escury-Koenigs, A., Salemink, E., & Bexkens, A. (2020). When do those “risk-taking adolescents” take risks? The combined effects of risk encouragement by peers, mild-to-borderline intellectual disability and seks. Journal of Abnormal Child Psychology.
- Fleur Souverein, Eva Mulder, Lieke Van Domburgh, Marcia Adriaanse, Arne Popma. (augustus 2020). Toward a tailored model of juvenile justice: A qualitative analysis of the factors associated with successful placement in a community integrated facility. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology.
- Martina Dort, Anna Enrica Strelow, Blandine French, Madeleine Groom, Marjolein Luman, Lisa B. Thorell, Guido Biele and Hanna Christiansen. (2020). Bibliometric Review: Classroom Management in ADHD—Is There a Communication Gap Concerning Knowledge Between the Scientific Fields Psychiatry/Psychology and Education? Sustainability.
2019
- Dekkers, TJ; van Rentergem, JAA; Meijer, B; Popma, A; Wagemaker, E; Huizenga, HM. (januari 2019). A meta-analytical evaluation of the dual-hormone hypothesis: Does cortisol moderate the relationship between testosterone and status, dominance, risk taking, aggression, and psychopathy? Neuroscience Biobehavioral Reviews.
- Nabbijohn, AN; van der Miesen, AIR; Santarossa, A; Peragine, D; de Vries, ALC; Popma, A; Lai, MC; VanderLaan, DP, (april 2019). Gender Variance and the Autism Spectrum: An Examination of Children Ages 6-12 Years. Journal of Autism and Developmental Disorders.
- Scheper, FY; Groot, CRM; de Vries, ALC; Doreleijers, TAH; Jansen, LMC; Schuengel, C. (mei 2019). Course of disinhibited social engagement behavior in clinically referred home-reared preschool children. Journal Of Child Psychology And Psychiatry.
- Zijlmans, J; Bevaart, F; van Duin, L; Luijks, MJA; Popma, A; Marhe, R. (mei 2019). Error-related brain activity in relation to psychopathic traits in multi-problem young adults: An ERP study. Biological Psychology.
- van Hazebroek, BCM; Wermink, H; van Domburgh, L; de Keijser, JW; Hoeve, M; Popma, A. (juli 2019). Biosocial studies of antisocial behavior: A systematic review of interactions between peri/prenatal complications, psychophysiological parameters, and social risk factors. Aggression And Violent Behavior.
- de Ruigh, EL; Popma, A; Twisk, JWR; Wiers, RW; van der Baan, HS; Vermeiren, RRJM; Jansen, LMC. (juli 2019). Predicting quality of life during and post detention in incarcerated juveniles. Quality Of Life Research.
- Van Dam, L; Rietstra, S; Van der Drift, E; Stams, GJJM; Van der Mei, R; Mahfoud, M; Popma, A; Schlossberg, E; Pentland, A; Reid, TG. (augustus 2019). Can an Emoji a Day Keep the Doctor Away? An Explorative Mixed-Methods Feasibility Study to Develop a Self-Help App for Youth With Mental Health Problems. Frontiers In Psychiatry.
- van Duin, L; Bevaart, F; Zijlmans, J; Luijks, MJA; Doreleijers, TAH; Wierdsma, AI; Oldehinkel, AJ; Marhe, R; Popma, A. (augustus 2019). The role of adverse childhood experiences and mental health care use in psychological dysfunction of male multi-problem young adults. European Child & Adolescent Psychiatry.
- van Domburgh, L; Geluk, C; Jansen, L; Vermeiren, R; Doreleijers, T. (september 2019). Antisocial Behavior and Victimization Over 2-Year Follow-Up in Subgroups of Childhood Arrestees. Journal Of Interpersonal Violence.
- de Ruigh, EL; Jansen, LMC; Vermeiren, R; Popma, A. (oktober 2019). Psychopathic Traits and Empathic Functioning in Detained Juveniles: Withdrawal Response to Empathic Sadness. International Journal Of Forensic Mental Health.
- Ackermann, K; […] Jansen, L; […] Popma, A; […]; Freitag, CM. (oktober 2019). Relational Aggression in Adolescents with Conduct Disorder: Sex Differences and Behavioral Correlates. Journal Of Abnormal Child Psychology.
- Oldenhof, H; [...]; Jansen, L; […]; Stadler, C; Popma, A. (november 2019). Baseline autonomic nervous system activity in female children and adolescents with conduct disorder: Psychophysiological findings from the FemNAT-CD study. Journal Of Criminal Justice.
- Jambroes, T; Jansen, LMC; Oostermeijer, S; Van der Ven, PM; Doreleijers, TAH; Vermeiren, RRJM; Popma, A. (november 2019). CU-traits and HPA-axis reactivity conjointly relate to treatment effect in adolescents with severe antisocial behavior. Journal Of Criminal Justice.
- Van Hazebroek, BCM; Blokland, AAJ; Wermink, HT; De Keijser, JW; Popma, A; Van Domburgh, L. ( november 2019). Delinquent Development Among Early-Onset Offenders: Identifying and Characterizing Trajectories Based on Frequency Across Types of Offending. Criminal Justice And Behavior.
- Pratzlich, M; Oldenhof, H; [...]; Jansen, L; […]; Popma, A; Stadler, C. (november 2019). Resting autonomic nervous system activity is unrelated to antisocial behaviour dimensions in adolescents: Cross-sectional findings from a European multi-centre study. Journal Of Criminal Justice.
- Stadler, C; Konrad, K; Popma, A; Kirchner, M; Freitag, C. (december 2019). Start now: A program to improve emotion regulation in female patients with disruptive behaviour disorder. European Neuropsychopharmacology.
- Veenman, B.Y., Luman, M., Hoeksema, J., Pieterse, K. & Oosterlaan, J. (2019). A Randomized Effectiveness Trial of a Behavioral Teacher Program Targeting ADHD Symptoms. Journal of Attention Disorders.
- Dekkers, T.J., Huizenga, H.M., Popma, A., Bexkens, A., & Jansen, B.R.J. (2019). Decision-Making Deficits in Adolescent Boys with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): an Experimental Assessment of Associated Mechanisms. Current Psychiatry Reports.
- Heegstra, F.M., Dekkers, T.J., & Popma, A. (2019). Dialectische gedragstherapie op een forensische polikliniek. Kind en Adolescent Praktijk.
- Wagemaker, E., Bexkens, A., Dekkers, T.J., Salemink, E., & Huizenga, H.M. (2019). LVB-jongeren en groepsdruk. Kind en Adolescent Praktijk.
- Bergwerff, C.E., Luman, M., Weeda W.D. & Oosterlaan, J. (2019). Neurocognitive profiles in children with attention-deficit/hyperactivity disorder and their predictive value for functional outcomes. Journal of Attention Disorders.
- Souverein, F; Dekkers, T; Bulanovaite, E; Doreleijers, T; Hales, H; Kaltiala-Heino, R; Oddo, A; Popma, A; Raschle, N; Schmeck, K; Zanoli, M; van der Pol, T. (2019). Overview of European forensic youth care: towards an integrative mission for intervention and prevention strategies for juvenile offenders. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health.
- Groenman, A. P., Schweren, L. J. S., Weeda, W., Luman, M., Noordermeer, S. D. S., Heslenfeld, D. J., Franke, B., Faraone, S. V., Rommelse, N., Hartman, C. A., Hoekstra, P. J., Buitelaar, J. & Oosterlaan, J. (2019). Stimulant treatment profiles predicting co-occurring substance use disorders in individuals with attention-deficit/hyperactivity disorder. European child & adolescent psychiatry.
- van Lieshout, M., Luman, M., Schweren, L. J. S., Twisk, J. W. R., Faraone, S. V., Heslenfeld, D. J., Hartman, C. A., Hoekstra, P. J., Franke, B., Buitelaar, J. K., Rommelse, N. N. J. & Oosterlaan, J. (2019). The Course of Neurocognitive Functioning and Prediction of Behavioral Outcome of ADHD Affected and Unaffected Siblings. Journal of Abnormal Child Psychology.
MY LIFE
Een behandeling voor jongeren tussen de 14 en 18 jaar met gedragsproblemen. De behandeling is specifiek voor jongeren die moeilijk te motiveren zijn voor behandeling en die weinig vertrouwen in de hulpverlening hebben. De behandeling sluit aan op de belevingswereld van de jongere: de door hem of haar ingebrachte muziek en clips, worden in de behandeling gebruikt. De effectiviteit wordt onderzocht door promovendus Yvonne Bors, promotor Prof. dr. Arne Popma en copromotoren drs. Helena Oldenhof en dr. Tycho Dekkers.
YourSkills
In YourSkills leren jongens met gedragsproblemen in 10 sessies nieuwe vaardigheden om met boosheid om te gaan en sociale conflicten te voorkomen. YourSkills heeft een positieve en actieve benadering. Er zijn twee varianten: YourSkills Virtual Reality en YourSkills Rollenspellen. In YourSkills Virtual Reality oefenen de jongeren in een virtuele huiskamer, klaslokaal of schoolplein. In YourSkills Rollenspellen wordt er geoefend door situaties na te spelen met de behandelaar. We onderzoeken welke versie van YourSkills het best werkt.
Diagnostiek van gewetensontwikkeling
Op dit moment is er voor de diagnostiek van de gewetensontwikkeling geen conceptueel kader beschikbaar. In een samenwerkingsproject van Levvel, de vakgroep Forensische Orthopedagogiek van de UVA en de onderzoeksafdeling van het NIFP wordt in een meerjarig onderzoek een gevalideerd instrument voor die diagnostiek bij kinderen en jeugdigen ontwikkeld. Promovenus: Julia Tiemersma. Promotor: Arne Popma.
G-Moji
Onderzoek naar de mogelijkheden om de G-moji app toe te passen bij jongeren met een complexe hulpvraag in de forensische jeugdhulpverlening. G-moji is een zelfhulpapp, ontwikkeld door innovatienetwerk Garage2020, waarbij gebruikers dagelijks in de app hun stemming doorgeven met een e-moji. Het doel van de app is om emoties zichtbaar en bespreekbaar te maken. Met name voor jongeren met een complexe hulpvraag, kan de app tijdens of na behandelingsmomenten extra ondersteuning bieden om de hulp beter af te stemmen op de hulpvraag.
Aan de Slag met Druk en Opstandig Gedrag
Een zelfhulp oudertraining voor ouders van kinderen (4 tot en met 12 jaar) met druk en opstandig gedrag. De training is geschikt voor ouders met een kind met ADHD of een gedragsstoornis en voor kinderen met lastig gedrag waarbij geen diagnose is gesteld. In de training leren ouders het gedrag van hun kind om te buigen. We onderzoeken of de oudertraining effectief is in het verminderen van het drukke en opstandige gedrag van de kinderen, en in het verbeteren van opvoedvaardigheden van ouders. Het onderzoek is onderdeel van de academische werkplaats ADHD en druk gedrag. Promovendus: Suzanne de Jong. Promotoren: dr. M. Luman en dr. J. Oosterlaan. Meer informatie over Aan de slag met druk en opstandig gedrag.
PAINT-T
Het consortium voor Psychosociale ADHD interventies (PAINT), verricht meer studies waaronder de PAINT-T studie naar leerkracht-interventies voor kinderen met ADHD gedrag. In PAINT-T onderzoeken we welke onderdelen van de leerkrachttraining bij leerkrachten van kinderen met ADHD of ADHD-symptomen zorgen dat de behandeling effectief is. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij verschillende scholen in Nederland. Ook hebben we een korte ‘stoomcursus’ ontwikkeld waarin ouders technieken leren om het gewenste gedrag bij hun kind uit te lokken of te bekrachtigen. We onderzoeken of dit het beste werkt bij kinderen met motivatieproblemen of kinderen die meer moeite hebben met plannen en organiseren. Daarnaast kijken we of motivatie, verwachtingen en competenties van ouders invloed hebben op de behandeluitkomsten. Promovendus: Anouck Staff. Promoten: dr. M. Luman, en prof. dr. J. Oosterlaan en copromotor prof. dr. Barbara van den Hoofdakker.
MOVA
Onderzoek naar het gebruik van methylfenidaat bij kinderen met ADHD. In dit onderzoek worden de stapsgewijze titratie van methylfenidaat vergeleken met een geoptimaliseerde vorm van placebogecontroleerde titratie (PCT) bij kinderen met ADHD in de leeftijd 6-12 jaar. Met een PCT kun je op een gestandaardiseerde manier laten zien welke kinderen een placebo en/of non-respons laten zien. Deze kinderen kan een andere behandeling geboden worden. Uitkomstmaten zijn aantal kinderen dat uiteindelijk start met methylfenidaat, de dosering, en de reductie in ADHD symptomen, gedragsproblemen, internaliserende problemen en sociale problemen. Promovendus: Karen Vertessen (AIOS). Promotoren: dr. M. Luman, en prof. dr. J. Oosterlaan.
Kleinschalige voorziening justitie
Jongeren die normaal met een strafrechtelijke uitspraak in een justitiële jeugdinrichting zouden worden geplaatst, verblijven nu in een woonhuis in Amsterdam. Doel bij deze aanpak is zowel de beveiliging van de maatschappij als een effectievere op/doorstart van begeleiding en behandeling van de jongeren. Er wordt kwalitatief en kwantitatief onderzoek verricht in het kader promotieonderzoek. Onderzoeker: Fleur Souverijn.
COTAPP
De Cognitieve Taak Applicatie (COTAPP) is een gecomputeriseerde neuropsychologische test voor gebruik in de klinische praktijk bij kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Het doel is het in kaart brengen van een cognitief profiel, waarbij een gedetailleerd beeld verkregen kan worden van de sterke en zwakke cognitieve vaardigheden van een kind. De COTAPP meet onder meer gedrag tijdens de taak, verwerkingssnelheid, aandacht, executieve controle, (werk)geheugen en leersnelheid.
@ease
@ease is een inloopplek waar jongeren gratis en anoniem terecht kunnen voor een gesprek met een vrijwilliger. Er zijn professionals aanwezig die kunnen aanschuiven bij ingewikkeldere problematiek en voor nabespreking. In Amsterdam Nieuw-West is in 2020 een nieuwe @ease vestiging geopend. Door het laagdrempelige karakter zien we een toename van jongeren die met vragen komen over gedrag en de gevolgen ervan. Van alle bezoekers wordt data verzameld over klachten en functioneren. Kwantitatief en kwalitatief onderzoek door middel van promotieonderzoek. Promovendus Sophie Leijdesdorf. Promotoren Therese van Amelsfoort en Arne Popma, copromotor Rianne Klaassen.
Wij werken nauw samen met de Academische Werkplaats Kinder- en Jeugdpsychiatrie Amsterdam UMC - Levvel. Daarnaast zijn wij actief in diverse samenwerkingsverbanden: zoals de Academische Werkplaats Risicojeugd, Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, en met de academische centra zoals Accare, Curium en Karakter. Op internationaal niveau werken we samen via EFCAP.
Symposia, referaten, webinars
Onze specialisten denken en praten mee aan diverse experttafels binnen de gemeente Amsterdam: oa de Tafel Top 400/600 van de GGD en experttafel Integraal Toets- en Adviesteam voor radicalisering. Ook bieden wij consultatie voor het Forensisch Netwerk, een overleg en adviesnetwerk van meerdere instellingen die forensische zorg leveren (Levvel, De Waag, Arkin, Lijn5). We geven universitair onderwijs aan aankomende professionals in de jeugdhulp en geven supervisie aan onder meer basispsychologen, gedragstherapeuten, psychotherapeuten i.o., klinisch psychologen i.o. en AIOSsen kinder- en jeugdpsychiatrie.
2020
- E-Voorjaarscongres NVvP, juni 2020: presentatie door Reino Stoffelsen: Gewetensontwikkeling bij kinderen en jongeren: naar een individuele, praktijkgerichte benadering.
- UvA symposium Adolescence & ADHD, 29 januari 2020: voordracht als voorzitter: Adolescence and ADHD.
- Psychologie KNOP afdeling VU, augustus 2020: presentatie door Marjolein Luman: Psychosocial impact of homeschooling during the Covid-19 pandemic for children with and without mental health problems
- Nationaal congres Ministerie J&V, oktober 2020: keynote presentatie door Arne Popma: Nazorg jeugddetentie.
2019
- VCGT congres, november 2019: presentatie door Tycho Dekkers: Susceptibility to peer influence in adolescents with ADHD.
- Eunethydis conference, september 2019: posterpresentatie door Tycho Dekkers: ADHD and Hyperactivity: The Influence of Cognitive Processing Demands on Gross Motor Activity Level in Children.
- EAOF (Verona), september 2019: presentatie door Tijs Jambroes: Integration of two working models in forensic youth care.
- Symposium voor Klinisch Psychologen RINO, 2019, presentatie door Yvonne Bors: JIJ vragenlijst onderzoek.
- EAOF (Verona), september 2019: presentatie door Reino Stoffelsen: Outreach psychiatric care in various open residential youth care settings, 7-years of collaboration.
- Inspiratiedagen Bascule/Spirit, 2019: presentaties door Reino Stoffelssen: Slaapstoornissen, Gewetensontwikkeling
- FACT (Verona), 2019: presentatie door Jan van Driel en Esther Lamens: Motivation in forensic youth psychiatry.
- VGCT symposium, november 2019: presentatie door Marjolein Luman en S van der Oord: Symposium consortium ADHD en druk gedrag: psychosociale ADHD interventies, klinische implicaties.
- Psychologie KNOP afdeling VU, november 2019: presentatie door Marjolein Luman: Treatment for children with ADHD: what works and for whom?.
- Eunethydis conference, oktober 2019: presentatie door Marjolein Luman: Microtrial on components of parent and teacher training for children with ADHD: what works and for whom.
- CJG en schoolbegeleidingsdiensten, september 2019: presentatie door Marjolein Luman: Leerkrachten begeleiden bij de aanpak van ADHD-symptomen en gedragsproblemen in de klas.
- ‘Meer dan intelligentie’ Lezing Hoogrefe, juni 2019: presentatie door Marjolein Luman: Neuropsychologische oorzaken van ADHD: Implicaties voor behandeling.
- Jaarcongres Kinder- en Jeugdpsychiatrie, oktober 2019: presentatie en dagvoorzitter: Arne Popma.
Meer weten?
Meer informatie over de afdeling Complexe gedragsstoornissen en Forensische jeugdpsychiatrie vind je op de website van Stichting Topklinische GGz.