
Ben je ontevreden? Laat het ons weten
We doen ons best om kinderen, jongeren en ouders zo goed mogelijk te helpen. Toch lukt dat niet altijd. Heb je het gevoel dat we niet goed naar je luisteren? Of ben je ontevreden over onze hulp?
Je hulpverlener weet misschien niet dat je ontevreden bent. Vertel dat je ergens mee zit en hier graag over wilt spreken. Leg uit waar je ontevreden over bent. En vertel ook duidelijk wat je graag anders ziet. Praat je liever niet met je eigen hulpverlener? Soms helpt het om te praten met bijvoorbeeld een collega van je hulpverlener of een ervaringsdeskundige.
Wil je niet met je hulpverlener praten? Of komen jullie er samen niet uit? Vraag dan via ons klachtensecretariaat om hulp van een bemiddelaar of klachtenfunctionaris. Dit is een onpartijdig persoon aan wie je kunt vertellen waarom je ontevreden bent.
De bemiddelaar of klachtenfunctionaris helpt je bij het vinden van een oplossing. Eventueel kan hij of zij ook bij het gesprek met je hulpverlener zijn. Een bemiddelaar of klachtenfunctionaris heeft geheimhoudingsplicht en deelt dus nooit iets met anderen zonder jouw toestemming. Meer weten?
Mail naar:
klachtensecretariaat@levvel.nl
Bespreek je jouw onvrede liever met iemand die zelf ook ervaring heeft in de jeugdzorg? Bij Levvel werken ook ervaringsdeskundigen. Zij hebben zelf ervaring in de jeugdzorg, vanuit hun eigen ervaring en/of met hun kind(eren). Het klachtensecretariaat kan je in contact brengen met een ervaringsdeskundige van Levvel.
Heeft een gesprek met een bemiddelaar of klachtenfunctionaris niet geholpen? Dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie. De leden van deze commissie zijn onafhankelijk en hebben een geheimhoudingsplicht. Zij kijken of je klacht terecht (gegrond) is. Je kan ook direct contact opnemen met de klachtencommissie, maar het klachtensecretariaat zal altijd eerst aan je vragen of bemiddeling mogelijk is.
Je kunt je klacht schriftelijk voorleggen aan de klachtencommissie. Mail je klacht naar:
klachtensecretariaat@levvel.nl
Of stuur een brief aan:
Levvel, t.a.v. de Klachtencommissie
Postbus 75450
1070 AL Amsterdam
Noem in je mail of brief in ieder geval:
- de datum waarop je de mail of brief verstuurt;
- de naam en geboortedatum van het kind of de jongere die in behandeling is;
- en als je namens een kind of jongere de klacht indient: je eigen naam en contactgegevens;
- de naam van de hulpverlener over wie je een klacht hebt;
- waar je klacht over gaat.
Wil je eerst even overleggen? Dan kun je ook bellen met het Klachtensecretariaat:
020 540 05 05
Als je een klacht hebt over verplichte zorg
Heb je verplichte zorg (gehad) en heb je hier een klacht over? Dan kun je terecht bij een externe klachtencommissie: de klachtencommissie GGZ Amsterdam en omstreken.
Je kunt contact opnemen via:
klachtencie@ggzingeest.nl
Lees hier wat je kunt doen en verwachten: klachtenreglement GGZ Amsterdam
Een vertrouwenspersoon inschakelen
Goed om te weten: je kunt altijd een vertrouwenspersoon inschakelen. Die mag je zelf kiezen. Het kan bijvoorbeeld iemand uit je eigen netwerk zijn. Maar ook een vertrouwenspersoon van een speciaal bureau. Klik hier voor een handig stroomschema en/of bekijk de diverse mogelijkheden hieronder.

Heb je vragen over de toepassing van de Jeugdwet? Dan kun je terecht bij het Advies- en klachtenbureau Jeugdzorg. Bezoek de website of bel naar
088 555 10 00
Voor de familie en mensen in de directe omgeving van het kind en de jongere, is er de familievertrouwenspersoon. De familievertrouwenspersoon voor Levvel is Olga Khaiboulov:
o.khaiboulov@familievertrouwenspersonen.nl
Meer weten over wat een familievertrouwenspersoon voor jou kan doen? Op de website vind je meer informatie. Je kunt ook de brochure over de familievertrouwenspersoon downloaden.
Of bel naar:
0900 333 22 22
De patiëntenvertrouwenspersoon (PVP) kan je helpen als jij verplichte zorg krijgt of vrijwillig bent opgenomen in een instelling. De PVP is onafhankelijk en niet in dienst van Levvel. Je kan bij de PVP terecht voor gratis advies en bijstand. En hij of zij kan helpen wanneer er klachten zijn over de zorg.
Ben je opgenomen bij Levvel?
Dan kun je contact opnemen met Paulien Bunt
06 30 50 96 25
p.bunt@pvp.nl
Ontvang je zorg maar ben je niet opgenomen bij Levvel?
Op de website van Stichting PvP vind je meer informatie over wanneer een patiëntenvertrouwenpersoon je kan ondersteunen. Je kunt ze ook bellen of mailen
0900 444 8888 (10 cent per minuut)
helpdesk@pvp.nl
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en op zaterdagmiddag van 13.00 - 16.00 uur.
In de folder van de PVP vind je meer informatie. Er is een folder voor jongeren en een folder voor volwassenen. De folders zijn er ook in andere talen.
Heb je vragen over je rechten of over de Wet Zorg en Dwang? Vraag je behandelaar, de betrokken jeugdhulpverlener of neem contact op met de cliëntvertrouwenspersoon (CVP).
Meer informatie?
Download het klachtenreglement
Wil je meer weten over wat je kunt doen als je ontevreden bent? En wat je van Levvel kunt verwachten? Bel of mail het Klachtensecretariaat:
020 540 05 05
klachtensecretariaat@levvel.nl
Meer weten over hoe de klachtencommissie werkt?