Bij Levvel doen we ons best om jou als kind, jongere en (pleeg)ouder zo goed mogelijk te ondersteunen. Soms gaat er iets niet zoals je had verwacht, of wil je juist laten weten dat je tevreden bent over onze hulp. Jouw mening is belangrijk voor ons, omdat we daarmee onze zorg steeds kunnen verbeteren.
We doen ons best om kinderen, jongeren en ouders zo goed mogelijk te helpen. Toch lukt dat niet altijd. Heb je het gevoel dat we niet goed naar je luisteren? Of ben je ontevreden over onze hulp? Hieronder staat wat je kan doen.
Je hulpverlener weet misschien niet dat je ontevreden bent. Vertel dat je ergens mee zit en hier graag over wilt spreken. Leg uit waar je ontevreden over bent. En vertel ook duidelijk wat je graag anders ziet. Praat je liever niet met je eigen hulpverlener? Soms helpt het om te praten met bijvoorbeeld een collega van je hulpverlener.
Wil je niet met je hulpverlener praten? Of komen jullie er samen niet uit? Vraag dan via ons klachtensecretariaat om hulp van een bemiddelaar of klachtenfunctionaris. Dit is een onpartijdig persoon aan wie je kunt vertellen waarom je ontevreden bent.
De bemiddelaar of klachtenfunctionaris helpt je bij het vinden van een oplossing. Eventueel kan die ook bij het gesprek met je hulpverlener zijn. Een bemiddelaar of klachtenfunctionaris heeft geheimhoudingsplicht en deelt dus nooit iets met anderen zonder jouw toestemming. Meer weten? Mail naar:
Bespreek je jouw onvrede liever met iemand die zelf ook ervaring heeft in de jeugdzorg? Bij Levvel werken ook ervaringsdeskundigen. Zij hebben zelf ervaring in de jeugdzorg, vanuit hun eigen ervaring en/of met hun kind(eren). Het klachtensecretariaat kan je in contact brengen met een ervaringsdeskundige van Levvel.
Vertrouwenspersonen kunnen verschillende mensen zijn. Bijvoorbeeld iemand uit je eigen omgeving, een medewerker van Levvel, of een officiële vertrouwenspersoon buiten Levvel.
Heb je verplichte zorg (gehad) en heb je hier een klacht over? Dan kun je terecht bij een externe klachtencommissie.
Klacht over verplichte psychische hulp
Stuur een mail naar de klachtencommissie GGZ Amsterdam en omstreken.
Klacht over onvrijwillige zorg op een LVB-groep
Een klacht over onvrijwillige zorg kan je indienen bij het klachtensecretariaat van Levvel. Het
klachtensecretariaat stuurt de klacht door aan de Klachten Commissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ).
Heeft een gesprek met een bemiddelaar of klachtenfunctionaris niet geholpen? Dan kun je een klacht indienen bij de klachtencommissie. De leden van deze commissie zijn onafhankelijk en hebben een geheimhoudingsplicht. Je kan ook direct contact opnemen met de klachtencommissie, maar het klachtensecretariaat zal altijd eerst aan je vragen of bemiddeling mogelijk is.
Je kunt je klacht schriftelijk voorleggen aan de klachtencommissie. Mail je klacht naar:
klachtensecretariaat@levvel.nl
Of stuur een brief aan:
Levvel, t.a.v. de Klachtencommissie
Postbus 75450
1070 AL Amsterdam
Noem in je mail of brief in ieder geval
Bekijk dan eens het klachten- en bemiddelingsregeling van Levvel. Daarin lees je over de hulp die je kan krijgen als je ontevreden bent. En de manieren waarop je een klacht in kan dienen.
Of bekijk het reglement van de klachtencommissie, daarin staat precies wat je van hen mag verwachten.